Opinião do Especialista

Ética no Turismo

Publicado por Peter Tarlow

Não é exagero afirmar que a terceira década do século XXI, tem sido uma época de desafios, tanto para a indústria do turismo quanto para nações ao redor do mundo. Questões de segurança e proteção, misturadas com questões em torno da energia, ecologia e sustentabilidade têm desempenhado e irão continuar a desempenhar papéis importantes no desenvolvimento de da indústria do Turismo. Esses desafios não dizem respeito exclusivamente à indústria do turismo. No entanto, são, em grande medida, dependentes das verbas disponíveis. Por exemplo, quando as nações ao redor do mundo enfrentam difíceis obstáculos econômicos, esses problemas econômicos impactam desproporcionalmente as viagens e as atividades turísticaso, não só na vertente do lazer mas também da perspectiva do viajante de negócios. O mesmo vale em relação a questões de segurança e proteção.

Não é incomum afirmar que quando as economias mundiais pegam um resfriado, a indústria do turismo muitas vezes pega uma pneumonia.

Também devido ao aumento das reuniões virtuais no mundo pós-pandemia, as viagens de negócios são alguns dos primeiros itens a serem cortados do orçamento de uma empresa. O Turismo também deve enfrentar obstáculos adicionais. Por exemplo, o envelhecimento de grande parte do público que viaja no mundo, significa que novos tipos de produtos e mais inovadores precisarão ser comercializado. Do lado positivo, o terrorismo não deu um golpe fatal no turismo internacional, mas ambas as questões do crime e do terrorismo exigem precauções adicionais, treinamento e melhor atendimento ao cliente. As questões ligadas à biossegurança (segurança sanitária) neste mundo pós-pandêmico são outra constante que a indústria não ousa ignorar.

Como a indústria de turismo reage a estes desafios contínuos são mais do que uma questão empresarial; são também são questões éticas. Empresas de turismo inteligentes devem não só prestar atenção ao lado comercial do turismo mas também aos desafios éticos que a indústria enfrenta.

Para ajudá-lo a lidar com algumas das questões éticas no mundo das viagens e do turismo aqui está uma lista parcial de sugestões:

– Em caso de dúvida, o ético é a melhor coisa a se fazer. Não economize porque os tempos estão difíceis. Essa é a hora de construir uma reputação de integridade fazendo o que é certo. Certifique-se de dar ao cliente o valor do seu dinheiro, ao invés de parecer egoísta e ganancioso. O negócio da hospitalidade é fazer pelos outros, e nenhuma propaganda anuncia melhor um lugar do que isso, dar algo extra num período de constrição económica. Da mesma forma, os gerentes nunca devem cortar os salários seus subordinados antes de cortarem os seus próprios. Se a redução das forças forem necessárias, um gerente deve cuidar pessoalmente da situação, apresentar o aviso de demissão e nunca estar ausente no dia da dispensa.

– Quando as coisas ficarem difíceis, fique calmo. As pessoas vêm até nós para ter tranquilidade e esquecer seus problemas, não para absorver os nossos problemas. Nossos hóspedes nunca deveriam sentir-se sobrecarregados com as nossas dificuldades económicas. Lembre-se que eles são nossos convidados e não nossos conselheiros. A ética turística exige que sua vida pessoal fique em sua casa. Se você está muito agitado para trabalhar, então fique em casa. A artir do momento que alguém está no local de trabalho, temos uma responsabilidade moral de concentrar-nos nas necessidades dos nossos hóspedes e não nas nossas próprias necessidades. A melhor maneira de ficar calmo em uma crise é estar preparado. Por exemplo, toda comunidade precisa ter um plano de segurança turística. Da mesma forma, sua comunidade ou atração precisa treinar os funcionários sobre como lidar com riscos à saúde, mudanças nas viagens e problemas de segurança pessoal.

– Desenvolva um bom espírito de equipe entre os seus colaboradores. Os desafios dos últimos anos são um bom momento para os gestores de turismo dizerem aos seus funcionários o quanto eles importam. Um gerente nunca deve pedir a um funcionário que faça o que ele/ela não faria, de fato, bons gestores devem sair da sua mesa ou escritório, pelo menos duas vezes por ano, e fazer o que seus funcionários realmente fazem. Lá é apenas uma maneira de entender os problemas que os funcionários têm quando estão no trabalho e isso é importante participar ativamente em seus trabalhos e vivenciar suas frustrações.

– Nunca tenha expectativas irracionais em relação aos seus funcionários e, ao mesmo tempo, seja sincero com seus clientes. Se as expectativas forem muito baixas, o resultado será tedioso, se as expectativas forem muito altas, poderão resultar em frustração e encobrimento. Ambos os conjuntos de expectativas são irracionais e levam a problemas e dilemas morais. Lembre-se de que quando os clientes perdem a confiança em sua localidade, produto e/ou negócio, a ética é difícil e cara de recuperar.

– Desenvolva parcerias turísticas. Os visitantes chegam a uma “localização contextualizada” e não a um local específico. A a experiência turística é uma composição de múltiplas indústrias, de eventos e experiências. Estes incluem a indústria de transporte, a indústria de hospedagem, as atrações locais, os concorrentes, as ofertas gastronômicas, sua indústria do entretenimento, a sensação de segurança que oferecemos e as interações do visitante com a população local e com os funcionários da indústria do turismo. Cada um desses subcomponentes representa uma aliança potencial. No século XXI nenhum componente pode sobreviver sozinho. Em vez disso, é essencial que a indústria turística de uma localidade defina seus objetivos comuns com cada uma dessas subindústrias do turismo e saiba onde podem existir pontos de interseção. Aborde esses pontos críticos abertamente e desenvolva as áreas de convergências. 

– Vá além das avaliações dos funcionários. Os profissionais do Turismo não devem ser vistos como alunos do ensino disciplinador fundamental, mas sim como parceiros que buscam atingir metas. Os gestores de turismo devem trabalhar com os seus funcionários nas metas de desempenho. Quando os funcionários começarem a ver uma lacuna entre o que um gerente diz e faz, então um certo nível de desonestidade começa a surgir no relacionamento. Concentre-se no que o funcionário e você podem fazer para formar parceria em direção a um objetivo comum.

– Ouça o que seus funcionários e clientes estão dizendo. Freqüentemente, os problemas podem ser resolvidos ouvindo com atenção. Normalmente a honestidade e a sinceridade nos relacionamentos são geralmente a melhor política. Nada destrói mais um negócio turístico quanto falta de credibilidade. A maioria dos hóspedes/clientes entende que as coisas dão errado de vez em quando. Nesses casos, admita que há um problema, assuma-o e lide com o problema. A maioria das pessoas é capaz de perceber quando se trata de conversa fiada e no futuro não acreditará na sua companhia mesmo quando você estiver dizendo a verdade. Lembre que credibilidade significa confiança, mas não necessariamente advêm da honestidade. Não seja apenas confiável, seja honesto!

– Nunca sufoque a inovação. É muito fácil rejeitar alguém ou descartar uma ideia imediatamente. Quando as pessoas compartilham ideias, eles estão assumindo um risco. Viajar tem em sua essência algo sobre correr riscos e, portanto, os profissionais de viagens que estão com medo de arriscar geralmente não fazem mais do que um trabalho adequado. Incentive os funcionários de da indústria do turismo a tomar encarar inovadores, muitas das suas ideias podem falhar, mas uma boa ideia vale muito mais que muitas ideias fracassadas.

Sobre o autor

Peter Tarlow

Dr. Peter Tarlow, PH.D, Founder and President of Tourism & More
Dr. Peter E. Tarlow is a world-renowned speaker and expert specializing in the impact of crime and terrorism on the tourism industry, event and tourism risk management, and economic development. Since 1990, Tarlow has been teaching courses on tourism, crime & terrorism to police forces and security and tourism professionals throughout the world.
Tarlow earned his Ph.D. in sociology from Texas A&M University. He also holds degrees in history, in Spanish and Hebrew literatures, and in psychotherapy. In 1996, Tarlow became Hoover Dam's consultant for tourism development and security. In 1998, Tarlow's role at the Bureau of Reclamation expanded. He was asked to develop a tourism security program for all Bureau of Reclamation properties and visitor centers. Tarlow continued his involvement with the Bureau of Reclamation until December of 2012. In 1999, the US Customs service asked Tarlow to work with its agents in the area of customer service, cultural awareness, and custom's impact on the tourism and visitor industry.
In 2000, due to interagency cooperation on the part of the Bureau of Reclamation, Tarlow helped to prepare security and FBI agents for the Salt Lake City 2002 Winter Olympic Games. He also lectured for the 2010 Vancouver Olympic Games. Tarlow is currently working with police departments of the state of Rio de Janeiro for the 2014 World Cup Games and 2016 Olympic games.
In 2003, US National Park Service asked Tarlow to take on special assignments dealing with iconic security for its multiple tourism sites. Within the US government Tarlow has lectured for the Department of the Interior, for the Department of Justice (Bureau of Prisons and Office of US Attorneys-General), the Department of Homeland Security and the American Bar Association’s Latin America Office. Tarlow has worked with other US and international government agencies such as the US Park Service at the Statue of Liberty, The Smithsonian's Institution's Office of Protection Services, Philadelphia's Independence Hall and Liberty Bell and New York's Empire State Building. He has also worked with the Federal Bureau of Investigation, The Royal Canadian Mounted Police, and the United Nation's WTO (World Tourism Organization), the Center for Disease Control (Atlanta, Triangle Series), the Panama Canal Authority. He has taught members of national police forces such as the members of the US Supreme Court police, and the Smithsonian Museum’s police. He has also worked with numerous police forces throughout the United States, the Caribbean and Latin America.
In 2013 Tarlow was named the Special Envoy for the Chancellor of the Texas A&M University System. At almost the same time the US State Department asked him to lecture around the world on issues of tourism security and safety. In 2013, Tarlow began working with the Dominican Republic’s national tourism police, then called POLITUR, and as of 2014 called CESTUR.
Since 1992, Tarlow has been the chief organizer of multiple tourism conferences around the world, including the International Tourism Safety Conference in Las Vegas. Since 2006 he has also been part of the organizational teams for the Biannual Aruba Tourism Conference and has helped organize conferences in St. Kitts, Charleston (South Carolina), Bogota, Colombia, Panama City, and Curaçao. In starting in 2013, Tarlow became a co-organizer of the first and second Mediterranean Tourism Conference held in Croatia.
Tarlow's fluency in many languages enables him to speak throughout the world (United States, the Caribbean, Latin America, Europe, and Africa, and the Eastern Pacific, and Asia). Tarlow lectures on a wide range of current and future trends in the tourism industry, rural tourism economic development, the gaming industry, issues of crime and terrorism, the role of police departments in urban economic development, and international trade.
Tarlow has done extensive research on the relationship between tourism, crime, and terrorism. He also works with police forces to understand their constituents and provide the best customer service possible. Tarlow publishes extensively in these areas and writes numerous professional reports for US governmental agencies and for businesses throughout the world. He also functions as an expert witness in courts throughout the United States on matters concerning tourism security and safety, and issues of risk management.
Tarlow’s research ranges from the impact of school calendars on the tourism industries to tourism ecology and business. These research interests allow Tarlow to work with communities throughout the United States. He is teaches how communities can use their tourism as an economic development tool during difficult economic times, and at the same time improve their local residents’ quality of life.
Tarlow speaks throughout North and Latin America, the Middle East and Europe, and Asia. Some of the topics about which he speaks are: the sociology of terrorism, its impact on tourism security and risk management, the US government's role in post terrorism recovery, and how communities and businesses must face a major paradigm shift in the way they do business. Tarlow trains numerous police departments throughout the world in TOPPS (Tourism Oriented Policing and Protection Services) and offers certification in this area. Tarlow provides keynote speeches around the world on topics as diverse as dealing with economies in crisis to how beautification can become a major tool for economic recovery.
Tarlow is a well-known author in the field of tourism security. He is a contributing author to multiple books on tourism security, and has published numerous academic and applied research articles regarding issues of security including articles published in The Futurist, the Journal of Travel Research and Security Management. In 1999 Tarlow co-edited "War, Terrorism, and Tourism." a special edition of the Journal of Travel Research. In 2002 Tarlow published Event Risk Management and Safety (John Wiley & Sons). Tarlow also writes and speaks for major organizations such as the Organization of US State Dams, and The International Association of Event Managers. In 2011, Tarlow published: Twenty Years of Tourism Tidbits: The Book. The Spanish language addition is to be released in 2012. He has recently published a book on Cruise Safety (written in Portuguese) entitled Abordagem Multdisciplinar dos Cruzeiros Turísticos. In June of 2014, Elsevier published Tarlow’s newest book: Tourism Security: Strategies for Effective Managing Travel Risk and Safety. He is currently writing a new book on tourism sports security (to be published in late 2016) and a series of articles on the same topic for the American Society of Industrial Security.
Tarlow’s wide range of professional and scholarly articles includes articles on subjects such as: "dark tourism", theories of terrorism, and economic development through tourism. Tarlow also writes and publishes the popular on-line tourism newsletter Tourism Tidbits read by thousands of tourism and travel professionals around the world in its English, Spanish, and Portuguese language editions. Tarlow has been a regular contributor to the joint electronic tourism newsletter, ETRA, published jointly by Texas A&M University and the Canadian Tourism Commission. His articles often appear in a wide range of both trade and academic publications including Brilliant Results and Destination World.
Tarlow lectures at major universities around the world. Tarlow is a member of the Distance Learning Faculty of "The George Washington University" in Washington, DC. He is also an adjunct faculty member of Colorado State University and the Justice Institute of British Columbia (Vancouver, Canada) and a member of the graduate faculty of Guelph University in Ontario, Canada. Tarlow is an honorary professor at the Universidad de Especialidades Turisticas (Quito, Ecuador), of the Universidad de la Policía Federal (Buenos Aires, Argentina), la Universidad de Huánuco, Peru, and on the EDIT faculty at the University of Hawaii in Manoa, (O'ahu). At numerous other universities around the world Tarlow lectures on security issues, life safety issues, and event risk management. These universities include institutions in the United States, Latin America, Europe, the Pacific Islands, and the Middle East. In 2015 the Faculty of Medicine of Texas A&M University asked Tarlow to “translate” his tourism skills into practical courses for new physicians. As such he teaches courses in customer service, creative thinking and medical ethics at the Texas A&M medical school
Tarlow has appeared on national televised programs such as Dateline: NBC and on CNBC and is a regular guest on radio stations around the US. Tarlow organizes conferences around the world dealing with visitor safety and security issues and with the economic importance of tourism and tourism marketing. He also works with numerous cities, states, and foreign governments to improve their tourism products and to train their tourism security professionals.
Tarlow is a founder and president of Tourism & More Inc. (T&M). He is a past president of the Texas Chapter of the Travel and Tourism Research Association (TTRA). Tarlow is a member of the International Editorial Boards of "Turizam" published in Zagreb, Croatia, "Anatolia: International Journal of Tourism and Hospitality Research," published in Turkey, and "Estudios y Perspectivas en Turismo," published in Buenos Aires, Argentina, and American Journal of Tourism Research.

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