Opinião do Especialista

Turismo de Saúde e Bem-Estar

Publicado por Peter Tarlow

O envelhecimento das populações em muitas das partes mais avançadas do mundo, juntamente com internamentos hospitalares mais curtos e o aumento dos custos dos cuidados de saúde, criaram múltiplas novas oportunidades de turismo nos domínios da saúde, do bem-estar e da recuperação. Os profissionais e profissionais de marketing da indústria do turismo atribuem frequentemente a estas novas formas de turismo o rótulo de turismo médico. Devido à globalização, as pessoas dos países economicamente mais desenvolvidos podem viajar para países que oferecem instalações médicas de primeira linha a custos mais baixos. Estas “férias” de turismo médico combinam cuidados de saúde e férias a preços muito inferiores aos que o paciente teria que pagar no seu país de origem. Estas tendências de viagens, no entanto, não são unidirecionais. Locais com avanços médicos também procuram visitantes de regiões ou países menos avançados do ponto de vista médico que buscam tratamento que pode não estar disponível em seu país. Algumas nações como: Brasil, Índia, Israel, México e Tailândia desenvolveram centros de turismo médico como nicho de mercado.

É importante compreender que o nível de cuidados médicos prestados numa determinada nação pode não estar relacionado com a economia dessa nação. Por exemplo, os centros médicos nos países em desenvolvimento oferecem frequentemente serviços de cuidados de saúde privados que utilizam os métodos e tecnologias de cuidados de saúde mais atualizados e com serviços altamente personalizados. Muitas destas clínicas oferecem médicos bem formados, formados nos melhores centros médicos norte-americanos e europeus, a preços muito mais baixos do que se pagaria num país mais desenvolvido ou mais rico.

O turismo médico pode ser regional ou internacional, com base em necessidades de longo prazo ou em a curto prazo. Não existe uma fórmula única para ajudar uma comunidade a decidir se o turismo médico é adequado para ela. Algumas comunidades interligaram os seus hospitais locais com outras instalações turísticas para oferecer pacotes de turismo médico. Outros simplesmente promovem bons preços médicos, boas condições climáticas ou excelentes instalações de recuperação.

Para ajudá-lo a decidir se o turismo médico é uma boa opção para sua região, considere algumas das seguintes ideias:

– Saiba o que você tem em relação a serviços de enfermagem, serviços médicos e serviços odontológicos. Um bom turismo médico começa com uma boa verificação dos recursos comunitários. Quais instalações médicas sua comunidade oferece? Que tipos de médicos e instalações de recuperação você possui? Que línguas são faladas na sua comunidade? Qual é o estado da sua infraestrutura? Por exemplo, como é que o seu clima afeta as suas capacidades de cuidados de saúde? Com que rapidez você consegue levar alguém de um aeroporto local para um hospital ou centro de cuidados paliativos local? Quão bem suas ambulâncias estão coordenadas com a indústria do turismo?

– A sua comunidade entende os objetivos do turismo médico? Muitas vezes o turismo médico falha porque os membros da comunidade não compreendem os seus objetivos e benefícios. Os habitantes locais podem ter ideias erradas sobre o que significa trazer pessoas que necessitam de cuidados médicos para a sua comunidade, podem não compreender que também eles desempenham um papel no sucesso do programa ou podem ressentir-se do fato de o seu médico local estar agora cuidando de outras pessoas, além dos pacientes locais. Certifique-se de fornecer informações precisas sobre o custo-benefício e de trabalhar com sua comunidade, em vez de impor um novo modelo a ela.

– Determine por que alguém pode vir se tratar na sua região. Existem vários motivos pelos quais as pessoas viajam para outros lugares para tratamento médico. Entre estes estão: as pessoas podem optar por ir para outro local devido aos custos mais baixos, podem procurar serviços não disponíveis no seu local de origem, podem precisar viajar para um local diferente devido à recusa de serviços num sistema de cuidados geridos ou de cuidados de saúde públicos, podem procurar combinar descanso e relaxamento com um procedimento médico e/ou podem estar à procura de privacidade. Para desenvolver um bom programa de turismo médico, é essencial determinar o que impulsiona a sua parcela do mercado e quais das razões acima podem ser aplicadas ao seu segmento do mercado de turismo médico.

– Quão bem apresentada é a sua comunidade e em que condições estão os seus portos? A atitude e a aparência de uma comunidade fazem parte do bem-estar. Se as áreas de chegada ou partida das cidades estiverem cheias de lixo ou pichações, você perderá sua clientela e destruirá sua reputação. As entradas e saídas de uma região/local são essenciais para um bom turismo médico.

– Trabalhar com autoridades aeroportuárias e portuárias. É essencial que um paciente doente não fique retido na alfândega nem tenha de enfrentar longas filas de imigração. Certifique-se de que o processo de visto e os oficiais de imigração entendam que você está trabalhando com pessoas que procuram atendimento médico.

– Certifique-se de que seu atendimento ao cliente seja de primeira qualidade. Os visitantes que vêm para tratamento médico precisam de uma quantidade extra de amor e cuidado, compreensão e compaixão. A falta de um bom atendimento ao cliente não só pode prejudicar uma indústria médica nascente, mas também destruí-la. Para garantir o melhor atendimento ao turismo médico, reserve um tempo para treinar as pessoas não só no atendimento generalizado, mas também nas necessidades especiais que um paciente pode ter, devido a uma determinada doença. Tenha também em conta que os familiares e amigos dos pacientes que procuram tratamento médico também necessitarão de um nível de serviço ao cliente mais elevado do que o normalmente prestado.

– Conheça sua concorrência. Este é o momento de navegar na web para ver o que outras comunidades estão oferecendo. Mesmo um breve período de tempo na web demonstrará a ampla gama de ofertas de viagens médicas, desde atendimentos odontológicos até cirurgias estéticas, desde cirurgias cardíacas até centros especializados em doenças específicas.

– Crie pacotes de recuperação. Por exemplo, a sua comunidade oferece spas para perda de peso? Vocês têm centros onde as pessoas podem ir para tratamento de álcoolismo? Muitas vezes as comunidades têm mais instalações do que imaginam, mas nunca as combinaram num simples pacote turístico. É preciso desenvolver atividades alternativas para as pessoas entre os períodos de tratamento ou para seus familiares e amigos que possam acompanhá-las durante o tratamento. Trabalhe com restaurantes, centros de serviços sociais, comunidades religiosas e outros que possam ajudá-lo a combinar um pacote de recuperação total. Muitas vezes, as comunidades menores oferecem destinos afastados onde as pessoas podem se submeter a determinados tratamentos e não serem incomodadas pelas tentações urbanas.

– Desenvolva centros de bem-estar. Nações como a Suíça já compreenderam há muito tempo o potencial dos spas e outros centros de bem-estar. O turismo médico não visa apenas curar pessoas doentes, mas também ajudar as pessoas a permanecerem bem. Como tal, considere combinar o turismo desportivo com o turismo médico. Desenvolva programas de bem-estar que incorporem suas instalações médicas e atléticas com as instalações psicológicas da sua comunidade, suas instituições culturais e seus fornecedores de alimentos. Estes pacotes totais oferecem benefícios de saúde aos visitantes e uma nova infusão de saúde financeira na economia local.

– Simplifique ao máximo o seu pacote de turismo médico. Por exemplo, a Coreia do Sul está desenvolvendo uma ilha dedicada ao turismo médico. Esse país também abriu centros de atendimento único para viajantes médicos. Esses centros oferecem balcões de informações e sites de informações médicas em cinco idiomas. Mesmo as comunidades de cidades pequenas podem criar brochuras de turismo médico que forneçam ideias sobre o que fazer, para onde ir e a quem recorrer para obter ajuda.

– Conheça os benefícios do turismo médico não só para o visitante mas também para a comunidade local. Uma das partes interessantes do mercado do turismo de saúde e bem-estar é que, se for bem pensado, quase qualquer comunidade pode se beneficiar de pelo menos uma parte desta tendência crescente. A atual recessão económica significa que as indústrias do turismo terão que procurar produtos turísticos novos e inovadores e o turismo médico pode ser um desses produtos. O controle governamental da medicina pode ser outra razão pela qual as pessoas procuram ajuda médica ao mesmo tempo que combinam viagens e saúde.

Sobre o autor

Peter Tarlow

Dr. Peter Tarlow, PH.D, Founder and President of Tourism & More
Dr. Peter E. Tarlow is a world-renowned speaker and expert specializing in the impact of crime and terrorism on the tourism industry, event and tourism risk management, and economic development. Since 1990, Tarlow has been teaching courses on tourism, crime & terrorism to police forces and security and tourism professionals throughout the world.
Tarlow earned his Ph.D. in sociology from Texas A&M University. He also holds degrees in history, in Spanish and Hebrew literatures, and in psychotherapy. In 1996, Tarlow became Hoover Dam's consultant for tourism development and security. In 1998, Tarlow's role at the Bureau of Reclamation expanded. He was asked to develop a tourism security program for all Bureau of Reclamation properties and visitor centers. Tarlow continued his involvement with the Bureau of Reclamation until December of 2012. In 1999, the US Customs service asked Tarlow to work with its agents in the area of customer service, cultural awareness, and custom's impact on the tourism and visitor industry.
In 2000, due to interagency cooperation on the part of the Bureau of Reclamation, Tarlow helped to prepare security and FBI agents for the Salt Lake City 2002 Winter Olympic Games. He also lectured for the 2010 Vancouver Olympic Games. Tarlow is currently working with police departments of the state of Rio de Janeiro for the 2014 World Cup Games and 2016 Olympic games.
In 2003, US National Park Service asked Tarlow to take on special assignments dealing with iconic security for its multiple tourism sites. Within the US government Tarlow has lectured for the Department of the Interior, for the Department of Justice (Bureau of Prisons and Office of US Attorneys-General), the Department of Homeland Security and the American Bar Association’s Latin America Office. Tarlow has worked with other US and international government agencies such as the US Park Service at the Statue of Liberty, The Smithsonian's Institution's Office of Protection Services, Philadelphia's Independence Hall and Liberty Bell and New York's Empire State Building. He has also worked with the Federal Bureau of Investigation, The Royal Canadian Mounted Police, and the United Nation's WTO (World Tourism Organization), the Center for Disease Control (Atlanta, Triangle Series), the Panama Canal Authority. He has taught members of national police forces such as the members of the US Supreme Court police, and the Smithsonian Museum’s police. He has also worked with numerous police forces throughout the United States, the Caribbean and Latin America.
In 2013 Tarlow was named the Special Envoy for the Chancellor of the Texas A&M University System. At almost the same time the US State Department asked him to lecture around the world on issues of tourism security and safety. In 2013, Tarlow began working with the Dominican Republic’s national tourism police, then called POLITUR, and as of 2014 called CESTUR.
Since 1992, Tarlow has been the chief organizer of multiple tourism conferences around the world, including the International Tourism Safety Conference in Las Vegas. Since 2006 he has also been part of the organizational teams for the Biannual Aruba Tourism Conference and has helped organize conferences in St. Kitts, Charleston (South Carolina), Bogota, Colombia, Panama City, and Curaçao. In starting in 2013, Tarlow became a co-organizer of the first and second Mediterranean Tourism Conference held in Croatia.
Tarlow's fluency in many languages enables him to speak throughout the world (United States, the Caribbean, Latin America, Europe, and Africa, and the Eastern Pacific, and Asia). Tarlow lectures on a wide range of current and future trends in the tourism industry, rural tourism economic development, the gaming industry, issues of crime and terrorism, the role of police departments in urban economic development, and international trade.
Tarlow has done extensive research on the relationship between tourism, crime, and terrorism. He also works with police forces to understand their constituents and provide the best customer service possible. Tarlow publishes extensively in these areas and writes numerous professional reports for US governmental agencies and for businesses throughout the world. He also functions as an expert witness in courts throughout the United States on matters concerning tourism security and safety, and issues of risk management.
Tarlow’s research ranges from the impact of school calendars on the tourism industries to tourism ecology and business. These research interests allow Tarlow to work with communities throughout the United States. He is teaches how communities can use their tourism as an economic development tool during difficult economic times, and at the same time improve their local residents’ quality of life.
Tarlow speaks throughout North and Latin America, the Middle East and Europe, and Asia. Some of the topics about which he speaks are: the sociology of terrorism, its impact on tourism security and risk management, the US government's role in post terrorism recovery, and how communities and businesses must face a major paradigm shift in the way they do business. Tarlow trains numerous police departments throughout the world in TOPPS (Tourism Oriented Policing and Protection Services) and offers certification in this area. Tarlow provides keynote speeches around the world on topics as diverse as dealing with economies in crisis to how beautification can become a major tool for economic recovery.
Tarlow is a well-known author in the field of tourism security. He is a contributing author to multiple books on tourism security, and has published numerous academic and applied research articles regarding issues of security including articles published in The Futurist, the Journal of Travel Research and Security Management. In 1999 Tarlow co-edited "War, Terrorism, and Tourism." a special edition of the Journal of Travel Research. In 2002 Tarlow published Event Risk Management and Safety (John Wiley & Sons). Tarlow also writes and speaks for major organizations such as the Organization of US State Dams, and The International Association of Event Managers. In 2011, Tarlow published: Twenty Years of Tourism Tidbits: The Book. The Spanish language addition is to be released in 2012. He has recently published a book on Cruise Safety (written in Portuguese) entitled Abordagem Multdisciplinar dos Cruzeiros Turísticos. In June of 2014, Elsevier published Tarlow’s newest book: Tourism Security: Strategies for Effective Managing Travel Risk and Safety. He is currently writing a new book on tourism sports security (to be published in late 2016) and a series of articles on the same topic for the American Society of Industrial Security.
Tarlow’s wide range of professional and scholarly articles includes articles on subjects such as: "dark tourism", theories of terrorism, and economic development through tourism. Tarlow also writes and publishes the popular on-line tourism newsletter Tourism Tidbits read by thousands of tourism and travel professionals around the world in its English, Spanish, and Portuguese language editions. Tarlow has been a regular contributor to the joint electronic tourism newsletter, ETRA, published jointly by Texas A&M University and the Canadian Tourism Commission. His articles often appear in a wide range of both trade and academic publications including Brilliant Results and Destination World.
Tarlow lectures at major universities around the world. Tarlow is a member of the Distance Learning Faculty of "The George Washington University" in Washington, DC. He is also an adjunct faculty member of Colorado State University and the Justice Institute of British Columbia (Vancouver, Canada) and a member of the graduate faculty of Guelph University in Ontario, Canada. Tarlow is an honorary professor at the Universidad de Especialidades Turisticas (Quito, Ecuador), of the Universidad de la Policía Federal (Buenos Aires, Argentina), la Universidad de Huánuco, Peru, and on the EDIT faculty at the University of Hawaii in Manoa, (O'ahu). At numerous other universities around the world Tarlow lectures on security issues, life safety issues, and event risk management. These universities include institutions in the United States, Latin America, Europe, the Pacific Islands, and the Middle East. In 2015 the Faculty of Medicine of Texas A&M University asked Tarlow to “translate” his tourism skills into practical courses for new physicians. As such he teaches courses in customer service, creative thinking and medical ethics at the Texas A&M medical school
Tarlow has appeared on national televised programs such as Dateline: NBC and on CNBC and is a regular guest on radio stations around the US. Tarlow organizes conferences around the world dealing with visitor safety and security issues and with the economic importance of tourism and tourism marketing. He also works with numerous cities, states, and foreign governments to improve their tourism products and to train their tourism security professionals.
Tarlow is a founder and president of Tourism & More Inc. (T&M). He is a past president of the Texas Chapter of the Travel and Tourism Research Association (TTRA). Tarlow is a member of the International Editorial Boards of "Turizam" published in Zagreb, Croatia, "Anatolia: International Journal of Tourism and Hospitality Research," published in Turkey, and "Estudios y Perspectivas en Turismo," published in Buenos Aires, Argentina, and American Journal of Tourism Research.

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