Opinião do Especialista

Turismo para público infanto juvenil (Parte 1)

Publicado por Peter Tarlow

Um dos segmentos mais difíceis da indústria do turismo é o mercado infantil e adolescente, no que tange à proteção. Na realidade, esse segmento divide-se em pelo menos quatro sub-segmentos, e cada um deles tem seus próprios desafios e oportunidades.

Embora, na maioria dos países, a lei defina que antes a criança só passa a ser considerada como adulta depois de completar os 18 anos, na perspectiva do turismo, existem grandes diferenças entre uma criança e um adolescente. Essas diferenças se manifestam não apenas na maneira como comercializamos, mas nos produtos que oferecemos. Uma maneira de analisar esse mercado multivariado é dividir o segmento de turista infantil / adolescente em categorias como:

• Viagem com bebês (recém-nascido aos 2 anos de idade)

• Viagem com crianças pequenas: (2-10 anos de idade)

• Viagens de pré-adolescentes: (10-13 anos de idade)

• Viagem de adolescente: (13 a 17 anos de idade)

Essas subdivisões são apenas aproximações e, na realidade, os padrões sociológicos de viagem de cada grupo fundem-se uns com os outros e também diferem uns dos outros. Eles são usados ​​aqui meramente como dividida de forma ilustrativa.

O mercado de viagens para crianças / adolescentes / famílias é grande. De acordo com a (US) Family Travel Association, estima-se que nos Estados Unidos (e podemos presumir que o mesmo vale para muitas outras nações) que as viagens em família potencialmente representam até 35% do mercado total de viagens. Além disso, a maior parte destas viagens são facultativas e muitas vezes as famílias com crianças pequenas e adolescentes tendem a gastar mais durante a viagem do que os viajantes solteiros ou casais que viajam sem filhos, segundo a US Family Travel Association. Existem 4 motivos que justificam o aumento desse mercado, quais são:

• pais ocupados que querem passar mais tempo de com seus filhos e viajar é uma maneira em que eles podem realizar esse objetivo com qualidade,

• A viagem permite que os pais proporcionem experiências educacionais e de melhoria de vida e aprendam em um ambiente diferente da escola e de casa

• Há um número cada vez maior de produtos de viagem para famílias, desde hospedagem a menus de restaurantes e descontos para crianças,

• Viagens de avós e netos produzem memórias de longo prazo através das gerações.

Embora poucos destinos de viagem considerem explicitamente as crianças como motivadoras de viagens (exceções a essa regra são locais como: Anaheim, CA, Orlando, Flórida ou Disney Paris), as crianças desempenham um grande papel nas decisões sobre viagens e destinos de viagem. Por exemplo:

• Fragmentação do mercado. O mercado de menores de 18 anos não é apenas expansivo, mas altamente diversificado. As necessidades de um pai que viaja com um bebê são diferentes de um pai viajando com um adolescente. Se estiver comercializando para uma parte do mercado de viagens da família, pense em qual segmento é a prioridade e, em seguida, atente para esse segmento.

• motivadores negativos. Com algumas exceções, a maioria das decisões de viagem não é feita especificamente a pedido da criança. No entanto, as crianças podem reclamar o suficiente para que os pais decidam não ir a um local específico. Os destinos podem não atrair visitantes devido ao recurso infantil, mas podem perder visitantes devido à falta de apelo infantil.

• Comida. As crianças, especialmente em férias, podem ser um desafio para se alimentar. Muitas vezes eles rejeitam alimentos extravagantes e bons restaurantes. Os destinos turísticos que buscam “mercados familiares” devem oferecer uma variedade de alimentos “simples” ou básicos nas quantidades e porções, a preços acessíveis.

• controle de ruído. As crianças podem ser barulhentas. As áreas de turismo que procuram ser “kids friendly” precisam fornecer espaços onde não se espera que as crianças falem em tom moderado e não incomodem os outros hóspedes. O barulho das crianças pode ser visto como normal ou irritante, dependendo do local e da situação em que são colocados.

• Centros com hospedagem focados nas crianças; Os destinos de turismo familiar precisam refletir sobre os desafios da hospedagem. Estes variam desde proteção em volta da piscina, até espaços para trocas de fraldas e aquecedores de mamadeira facilmente acessíveis. Os locais de hospedagem precisam oferecer uma variedade de serviços exclusivos de atendimento infantil.

• Eventos culturais: As crianças muitas vezes se queixam de tédio e pressionam os pais a deixar um local mais cedo do que os pais preferem. Por outro lado, se as crianças não forem expostas a museus, peças teatrais ou shows, elas nunca aprenderão. Os destinos turísticos que buscam o mercado familiar podem querer considerar não apenas matinês, mas também “part-times” ou outros métodos para lidar com períodos de atenção mais curtos.

Para ajudá-lo a comercializar este importante segmento do mundo das viagens e do turismo, a Tourism Tidbits oferece as seguintes sugestões.

– Entenda o que impulsiona o segmento do mercado de viagens para crianças / adolescentes. Porque este é um segmento tão amplo do mercado de viagens, nenhum destino pode apelar para tudo isso. Segmente seu mercado por atrações, preços e ofertas e, em seguida, apele para a parte do mercado jovem que corresponde à sua realidade.

– O turismo para adolescentes e crianças é multifacetado. Alguns dos esportes mais populares para crianças são parques de diversões, férias à beira-mar, férias inspiradas na televisão e experiências culturais escolares. O último é importante porque ocorre fora da família e geralmente tem um pacote pré-pago como parte da experiência. O mercado de turismo escolar muitas vezes não é reconhecido como uma importante fonte de renda pela indústria do turismo.

– Não negligencie viagens multi-geracionais. Os avós adoram estragar os netos e os aposentados recentes podem ser os grupos mais abastado de aposentados da história. Os avós jovens ainda estão bem o suficiente para a atividade física e têm recursos suficientes para estragar a próxima geração. Desenvolver pacotes especiais de avós / netos. Ofereça quartos de hotel que ofereçam privacidade e fácil acesso e desenvolva horários diferenciados de alimentação e uma alimentação em torno das necessidades dos jovens viajantes.

– Considere as crianças consumidores sofisticados e comercialize com esse foco. As crianças assistem televisão e são experientes na internet. Agregue serviços que atraiam grupos etários específicos. Lembre-se de não generalizar os públicos-alvo. Como as crianças estão cada vez mais expostas a um mundo informatizado, elas estão “amadurecendo” mais rapidamente e estão mais conscientes de tudo, desde o sexo até a política, cada vez mais jovens.

Sobre o autor

Peter Tarlow

Dr. Peter Tarlow, PH.D, Founder and President of Tourism & More
Dr. Peter E. Tarlow is a world-renowned speaker and expert specializing in the impact of crime and terrorism on the tourism industry, event and tourism risk management, and economic development. Since 1990, Tarlow has been teaching courses on tourism, crime & terrorism to police forces and security and tourism professionals throughout the world.
Tarlow earned his Ph.D. in sociology from Texas A&M University. He also holds degrees in history, in Spanish and Hebrew literatures, and in psychotherapy. In 1996, Tarlow became Hoover Dam's consultant for tourism development and security. In 1998, Tarlow's role at the Bureau of Reclamation expanded. He was asked to develop a tourism security program for all Bureau of Reclamation properties and visitor centers. Tarlow continued his involvement with the Bureau of Reclamation until December of 2012. In 1999, the US Customs service asked Tarlow to work with its agents in the area of customer service, cultural awareness, and custom's impact on the tourism and visitor industry.
In 2000, due to interagency cooperation on the part of the Bureau of Reclamation, Tarlow helped to prepare security and FBI agents for the Salt Lake City 2002 Winter Olympic Games. He also lectured for the 2010 Vancouver Olympic Games. Tarlow is currently working with police departments of the state of Rio de Janeiro for the 2014 World Cup Games and 2016 Olympic games.
In 2003, US National Park Service asked Tarlow to take on special assignments dealing with iconic security for its multiple tourism sites. Within the US government Tarlow has lectured for the Department of the Interior, for the Department of Justice (Bureau of Prisons and Office of US Attorneys-General), the Department of Homeland Security and the American Bar Association’s Latin America Office. Tarlow has worked with other US and international government agencies such as the US Park Service at the Statue of Liberty, The Smithsonian's Institution's Office of Protection Services, Philadelphia's Independence Hall and Liberty Bell and New York's Empire State Building. He has also worked with the Federal Bureau of Investigation, The Royal Canadian Mounted Police, and the United Nation's WTO (World Tourism Organization), the Center for Disease Control (Atlanta, Triangle Series), the Panama Canal Authority. He has taught members of national police forces such as the members of the US Supreme Court police, and the Smithsonian Museum’s police. He has also worked with numerous police forces throughout the United States, the Caribbean and Latin America.
In 2013 Tarlow was named the Special Envoy for the Chancellor of the Texas A&M University System. At almost the same time the US State Department asked him to lecture around the world on issues of tourism security and safety. In 2013, Tarlow began working with the Dominican Republic’s national tourism police, then called POLITUR, and as of 2014 called CESTUR.
Since 1992, Tarlow has been the chief organizer of multiple tourism conferences around the world, including the International Tourism Safety Conference in Las Vegas. Since 2006 he has also been part of the organizational teams for the Biannual Aruba Tourism Conference and has helped organize conferences in St. Kitts, Charleston (South Carolina), Bogota, Colombia, Panama City, and Curaçao. In starting in 2013, Tarlow became a co-organizer of the first and second Mediterranean Tourism Conference held in Croatia.
Tarlow's fluency in many languages enables him to speak throughout the world (United States, the Caribbean, Latin America, Europe, and Africa, and the Eastern Pacific, and Asia). Tarlow lectures on a wide range of current and future trends in the tourism industry, rural tourism economic development, the gaming industry, issues of crime and terrorism, the role of police departments in urban economic development, and international trade.
Tarlow has done extensive research on the relationship between tourism, crime, and terrorism. He also works with police forces to understand their constituents and provide the best customer service possible. Tarlow publishes extensively in these areas and writes numerous professional reports for US governmental agencies and for businesses throughout the world. He also functions as an expert witness in courts throughout the United States on matters concerning tourism security and safety, and issues of risk management.
Tarlow’s research ranges from the impact of school calendars on the tourism industries to tourism ecology and business. These research interests allow Tarlow to work with communities throughout the United States. He is teaches how communities can use their tourism as an economic development tool during difficult economic times, and at the same time improve their local residents’ quality of life.
Tarlow speaks throughout North and Latin America, the Middle East and Europe, and Asia. Some of the topics about which he speaks are: the sociology of terrorism, its impact on tourism security and risk management, the US government's role in post terrorism recovery, and how communities and businesses must face a major paradigm shift in the way they do business. Tarlow trains numerous police departments throughout the world in TOPPS (Tourism Oriented Policing and Protection Services) and offers certification in this area. Tarlow provides keynote speeches around the world on topics as diverse as dealing with economies in crisis to how beautification can become a major tool for economic recovery.
Tarlow is a well-known author in the field of tourism security. He is a contributing author to multiple books on tourism security, and has published numerous academic and applied research articles regarding issues of security including articles published in The Futurist, the Journal of Travel Research and Security Management. In 1999 Tarlow co-edited "War, Terrorism, and Tourism." a special edition of the Journal of Travel Research. In 2002 Tarlow published Event Risk Management and Safety (John Wiley & Sons). Tarlow also writes and speaks for major organizations such as the Organization of US State Dams, and The International Association of Event Managers. In 2011, Tarlow published: Twenty Years of Tourism Tidbits: The Book. The Spanish language addition is to be released in 2012. He has recently published a book on Cruise Safety (written in Portuguese) entitled Abordagem Multdisciplinar dos Cruzeiros Turísticos. In June of 2014, Elsevier published Tarlow’s newest book: Tourism Security: Strategies for Effective Managing Travel Risk and Safety. He is currently writing a new book on tourism sports security (to be published in late 2016) and a series of articles on the same topic for the American Society of Industrial Security.
Tarlow’s wide range of professional and scholarly articles includes articles on subjects such as: "dark tourism", theories of terrorism, and economic development through tourism. Tarlow also writes and publishes the popular on-line tourism newsletter Tourism Tidbits read by thousands of tourism and travel professionals around the world in its English, Spanish, and Portuguese language editions. Tarlow has been a regular contributor to the joint electronic tourism newsletter, ETRA, published jointly by Texas A&M University and the Canadian Tourism Commission. His articles often appear in a wide range of both trade and academic publications including Brilliant Results and Destination World.
Tarlow lectures at major universities around the world. Tarlow is a member of the Distance Learning Faculty of "The George Washington University" in Washington, DC. He is also an adjunct faculty member of Colorado State University and the Justice Institute of British Columbia (Vancouver, Canada) and a member of the graduate faculty of Guelph University in Ontario, Canada. Tarlow is an honorary professor at the Universidad de Especialidades Turisticas (Quito, Ecuador), of the Universidad de la Policía Federal (Buenos Aires, Argentina), la Universidad de Huánuco, Peru, and on the EDIT faculty at the University of Hawaii in Manoa, (O'ahu). At numerous other universities around the world Tarlow lectures on security issues, life safety issues, and event risk management. These universities include institutions in the United States, Latin America, Europe, the Pacific Islands, and the Middle East. In 2015 the Faculty of Medicine of Texas A&M University asked Tarlow to “translate” his tourism skills into practical courses for new physicians. As such he teaches courses in customer service, creative thinking and medical ethics at the Texas A&M medical school
Tarlow has appeared on national televised programs such as Dateline: NBC and on CNBC and is a regular guest on radio stations around the US. Tarlow organizes conferences around the world dealing with visitor safety and security issues and with the economic importance of tourism and tourism marketing. He also works with numerous cities, states, and foreign governments to improve their tourism products and to train their tourism security professionals.
Tarlow is a founder and president of Tourism & More Inc. (T&M). He is a past president of the Texas Chapter of the Travel and Tourism Research Association (TTRA). Tarlow is a member of the International Editorial Boards of "Turizam" published in Zagreb, Croatia, "Anatolia: International Journal of Tourism and Hospitality Research," published in Turkey, and "Estudios y Perspectivas en Turismo," published in Buenos Aires, Argentina, and American Journal of Tourism Research.

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