Opinião do Especialista

Tornando o turismo divertido (Peter Tarlow)

Publicado por Peter Tarlow

O turismo nesse ultimo ano encarou muitos desafios, desde uma economia desaquecida, a ataques do estado islâmico, surto de Zika, ondas terroristas na Europa e guerras no oriente médio.

Apesar do ano não ter sido fácil para muitos, o mês de dezembro traz luz e esperança. No hemisfério norte as luzes de natal e Chanuka trazem enorme beleza ao inverno cinzento.

No hemisfério sul é o início do verão, das férias e de uma temporada de descanso e relaxamento. Dezembro é uma época de confraternização, em que as pessoas em que as pessoas querem deixar de lado as dificuldades do dia a dia.

O turismo nessa época tem papel fundamental nessa questão, pois ajuda as pessoas a celebrarem a vida. Apesar do alto custo das passagens e do serviço mais comprometido nessa ocasião.

As viagens e a indústria do turismo podem proporcionar as pessoas maneiras novas e inovadoras de encantamento com um mundo de hospitalidade. Isso significa tratar o nosso hóspede não como uma estatística, mas sim como um indivíduo que representa o mundo, logo a qualidade deve sempre se sobrepor à quantidade.

Seguem algumas sugestões para encantar seu hóspede:

– Preste um serviço diferenciado. Não intencione ser tudo para todos, seja especial. Pergunte a si mesmo: O que faz de você único e diferente da concorrência? Como seus clientes enxergam esse diferencial? Se você fosse um hóspede, você lembraria dos pequenos detalhes que fizeram sua estadia diferente, ou seria apenas mais um lugar em que esteve no mapa?

– Destaque as experiências gastronômicas e de compras da sua região. Essas experiências fazem parte da memória das viagens e têm grande significado. Por exemplo, não se limite a listar apenas os passeios disponíveis, mas detalhe a experiência que o viajante terá ao fazer uma trilha, ir a uma determinada praia, tomar um banho de rio, por exemplo, e mencione também aspectos históricos, geográficos e ecológicos. Se o destino escolhido pelo viajante for especial ímpar, faça com que a experiência dele também seja ímpar.

– Crie produtos que encantem. Anuncie menos e proporcione mais. Supere as expectativas ao invés de criar falsas expectativas! O melhor marketing é oferecer o melhor produto e o melhor serviço. Ofereça o que promete e a preços compatíveis. Os clientes sabem que na alta temporada os custos são mais elevados e os preços mais altos mas sem exageros. Se a concorrência estiver construindo campos de golfo, então faça algo diferente, pense como se fosse estivesse em outra região ou país.

– As pessoas não querem vivenciar a mesma comida, a mesma língua nem o mesmo estilo de vida que têm em casa. Venda não somente uma experiência, mas também a memória de momentos inesquecíveis.

– Sinta empolgação pelo seu destino turístico e divida essa paixão com outras pessoas. Pergunte a dez vizinhos o que eles mais gostam na sua região e visite esses locais. É mais fácil você falar de algo que conhece. Seja um turista na sua própria área. Veja o que te agrada, o que desagrade, dê ênfase aos pontos positivos e corrija os pontos negativos.

– Pense o porquê é bom ser um turista na sua localidade. Você oferece comidas especiais que façam com que seus hóspedes esqueçam por alguns dias de contar as calorias, você oferece experiências únicas que propiciam que os hóspedes fiquem descontraídos e tenham uma experiência de vida? Na sua área os visitantes conseguem abstrair-se da suas agendas, atribuladas ou não, e efetivamente relaxar? Esse é um preceito básico para tornar a experiência do turista divertida.

– Visite os pontos turísticos da sua região que não estejam nos padrões e verifique se seus hóspedes estarão sujeitos a alguns contratempos, como:

– filas longas

– falta de abrigo em caso de chuva, sol, frio, etc.

– serviço de má qualidade

– atendimento de má qualidade

– tráfico intenso e aborrecimentos em aeroportos

– disponibilidade de estacionamento

– serviço de atendimento ao cliente

Lembre-se que o turismo refere-se diretamente a pessoas. Está diretamente ligado à diversão e você não conseguirá agradar seu hospede se não gostar do que faz.

Faça da sua atividade algo especial, faça algo engraçado todos os dias, quebre a sua rotina. Lembre-se que o foco é seu cliente e a experiência de férias que ele levará consigo. Um funcionário bem humorado e feliz faz seus clientes se sentirem especiais e isso não tem preço!

Todos os gerentes da rede de hotelaria GM, passam anualmente por todas as funções da cadeia. Eles tentam ver as coisas com os olhos dos clientes, por isso exigem muito dos funcionários, mas não podem esquecer que estão tratando com pessoas também.

O ato de encantar o cliente começa com o carinho e atenção. A regra “o cliente tem sempre razão” é parte essencial da indústria do turismo. E paralelamente a isso estão um bom atendimento ao cliente e uma boa apresentação. No turismo a apresentação conta muito!

Tenha à sua disposição uma equipe de especialistas em cada área, desde iluminação, pintor, serviços gerais e etc.

– Crie uma lista de pontos de interesse locais e distribua entre a comunidade. Muitas vezes a comunidade local não entende os motivos do turismo à sua região. E se possível divulgue em jornais e rádios esses atributos, tais como:

– Atrações especiais

– Trilhas e atividades ao ar livre

– Sugestão de passeios em dias de chuva

– Eventos e festivais

– Costumes, tradições e datas comemorativas

– Oportunidades exclusivas de compras

Lembre-se que a hospitalidade depende das pessoas, quanto mais positiva a interação do staff com os turistas, mais positivas serão as memórias que eles levarão consigo.

– Crie uma atmosfera segura. Para criar essa atmosfera profissionais locais de segurança precisam fazer parte do seu planejamento desde o início. A segurança na indústria do turismo é muito mais do que contar meramente com a policiais e seguranças privados. É necessária uma análise sócio-psicológica, o uso de tecnologia eum planejamento cuidadoso integrado entre a segurança pública e privada.

– Quando toda a comunidade está envolvida e engajada afim de encantar o turista e todos entendem o papel que desempenham nesse processo é possível criar um ambiente único e especial não somente para o turista mas também para todos que vivem naquele local.

Sobre o autor

Peter Tarlow

Dr. Peter Tarlow, PH.D, Founder and President of Tourism & More
Dr. Peter E. Tarlow is a world-renowned speaker and expert specializing in the impact of crime and terrorism on the tourism industry, event and tourism risk management, and economic development. Since 1990, Tarlow has been teaching courses on tourism, crime & terrorism to police forces and security and tourism professionals throughout the world.
Tarlow earned his Ph.D. in sociology from Texas A&M University. He also holds degrees in history, in Spanish and Hebrew literatures, and in psychotherapy. In 1996, Tarlow became Hoover Dam's consultant for tourism development and security. In 1998, Tarlow's role at the Bureau of Reclamation expanded. He was asked to develop a tourism security program for all Bureau of Reclamation properties and visitor centers. Tarlow continued his involvement with the Bureau of Reclamation until December of 2012. In 1999, the US Customs service asked Tarlow to work with its agents in the area of customer service, cultural awareness, and custom's impact on the tourism and visitor industry.
In 2000, due to interagency cooperation on the part of the Bureau of Reclamation, Tarlow helped to prepare security and FBI agents for the Salt Lake City 2002 Winter Olympic Games. He also lectured for the 2010 Vancouver Olympic Games. Tarlow is currently working with police departments of the state of Rio de Janeiro for the 2014 World Cup Games and 2016 Olympic games.
In 2003, US National Park Service asked Tarlow to take on special assignments dealing with iconic security for its multiple tourism sites. Within the US government Tarlow has lectured for the Department of the Interior, for the Department of Justice (Bureau of Prisons and Office of US Attorneys-General), the Department of Homeland Security and the American Bar Association’s Latin America Office. Tarlow has worked with other US and international government agencies such as the US Park Service at the Statue of Liberty, The Smithsonian's Institution's Office of Protection Services, Philadelphia's Independence Hall and Liberty Bell and New York's Empire State Building. He has also worked with the Federal Bureau of Investigation, The Royal Canadian Mounted Police, and the United Nation's WTO (World Tourism Organization), the Center for Disease Control (Atlanta, Triangle Series), the Panama Canal Authority. He has taught members of national police forces such as the members of the US Supreme Court police, and the Smithsonian Museum’s police. He has also worked with numerous police forces throughout the United States, the Caribbean and Latin America.
In 2013 Tarlow was named the Special Envoy for the Chancellor of the Texas A&M University System. At almost the same time the US State Department asked him to lecture around the world on issues of tourism security and safety. In 2013, Tarlow began working with the Dominican Republic’s national tourism police, then called POLITUR, and as of 2014 called CESTUR.
Since 1992, Tarlow has been the chief organizer of multiple tourism conferences around the world, including the International Tourism Safety Conference in Las Vegas. Since 2006 he has also been part of the organizational teams for the Biannual Aruba Tourism Conference and has helped organize conferences in St. Kitts, Charleston (South Carolina), Bogota, Colombia, Panama City, and Curaçao. In starting in 2013, Tarlow became a co-organizer of the first and second Mediterranean Tourism Conference held in Croatia.
Tarlow's fluency in many languages enables him to speak throughout the world (United States, the Caribbean, Latin America, Europe, and Africa, and the Eastern Pacific, and Asia). Tarlow lectures on a wide range of current and future trends in the tourism industry, rural tourism economic development, the gaming industry, issues of crime and terrorism, the role of police departments in urban economic development, and international trade.
Tarlow has done extensive research on the relationship between tourism, crime, and terrorism. He also works with police forces to understand their constituents and provide the best customer service possible. Tarlow publishes extensively in these areas and writes numerous professional reports for US governmental agencies and for businesses throughout the world. He also functions as an expert witness in courts throughout the United States on matters concerning tourism security and safety, and issues of risk management.
Tarlow’s research ranges from the impact of school calendars on the tourism industries to tourism ecology and business. These research interests allow Tarlow to work with communities throughout the United States. He is teaches how communities can use their tourism as an economic development tool during difficult economic times, and at the same time improve their local residents’ quality of life.
Tarlow speaks throughout North and Latin America, the Middle East and Europe, and Asia. Some of the topics about which he speaks are: the sociology of terrorism, its impact on tourism security and risk management, the US government's role in post terrorism recovery, and how communities and businesses must face a major paradigm shift in the way they do business. Tarlow trains numerous police departments throughout the world in TOPPS (Tourism Oriented Policing and Protection Services) and offers certification in this area. Tarlow provides keynote speeches around the world on topics as diverse as dealing with economies in crisis to how beautification can become a major tool for economic recovery.
Tarlow is a well-known author in the field of tourism security. He is a contributing author to multiple books on tourism security, and has published numerous academic and applied research articles regarding issues of security including articles published in The Futurist, the Journal of Travel Research and Security Management. In 1999 Tarlow co-edited "War, Terrorism, and Tourism." a special edition of the Journal of Travel Research. In 2002 Tarlow published Event Risk Management and Safety (John Wiley & Sons). Tarlow also writes and speaks for major organizations such as the Organization of US State Dams, and The International Association of Event Managers. In 2011, Tarlow published: Twenty Years of Tourism Tidbits: The Book. The Spanish language addition is to be released in 2012. He has recently published a book on Cruise Safety (written in Portuguese) entitled Abordagem Multdisciplinar dos Cruzeiros Turísticos. In June of 2014, Elsevier published Tarlow’s newest book: Tourism Security: Strategies for Effective Managing Travel Risk and Safety. He is currently writing a new book on tourism sports security (to be published in late 2016) and a series of articles on the same topic for the American Society of Industrial Security.
Tarlow’s wide range of professional and scholarly articles includes articles on subjects such as: "dark tourism", theories of terrorism, and economic development through tourism. Tarlow also writes and publishes the popular on-line tourism newsletter Tourism Tidbits read by thousands of tourism and travel professionals around the world in its English, Spanish, and Portuguese language editions. Tarlow has been a regular contributor to the joint electronic tourism newsletter, ETRA, published jointly by Texas A&M University and the Canadian Tourism Commission. His articles often appear in a wide range of both trade and academic publications including Brilliant Results and Destination World.
Tarlow lectures at major universities around the world. Tarlow is a member of the Distance Learning Faculty of "The George Washington University" in Washington, DC. He is also an adjunct faculty member of Colorado State University and the Justice Institute of British Columbia (Vancouver, Canada) and a member of the graduate faculty of Guelph University in Ontario, Canada. Tarlow is an honorary professor at the Universidad de Especialidades Turisticas (Quito, Ecuador), of the Universidad de la Policía Federal (Buenos Aires, Argentina), la Universidad de Huánuco, Peru, and on the EDIT faculty at the University of Hawaii in Manoa, (O'ahu). At numerous other universities around the world Tarlow lectures on security issues, life safety issues, and event risk management. These universities include institutions in the United States, Latin America, Europe, the Pacific Islands, and the Middle East. In 2015 the Faculty of Medicine of Texas A&M University asked Tarlow to “translate” his tourism skills into practical courses for new physicians. As such he teaches courses in customer service, creative thinking and medical ethics at the Texas A&M medical school
Tarlow has appeared on national televised programs such as Dateline: NBC and on CNBC and is a regular guest on radio stations around the US. Tarlow organizes conferences around the world dealing with visitor safety and security issues and with the economic importance of tourism and tourism marketing. He also works with numerous cities, states, and foreign governments to improve their tourism products and to train their tourism security professionals.
Tarlow is a founder and president of Tourism & More Inc. (T&M). He is a past president of the Texas Chapter of the Travel and Tourism Research Association (TTRA). Tarlow is a member of the International Editorial Boards of "Turizam" published in Zagreb, Croatia, "Anatolia: International Journal of Tourism and Hospitality Research," published in Turkey, and "Estudios y Perspectivas en Turismo," published in Buenos Aires, Argentina, and American Journal of Tourism Research.

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